/

Ny daglig leder i Stir

14.10.2016

Stir justerer siktet

Animasjonsstudioet Stir sikter høyere for å styrke både det kreative miljøet og å tilpasse seg markedet. Creative Director og gründer Axel Lavin overleverer nå rollen som daglig leder til Maria Lima. Maria har solid erfaring som rådgiver innen utvikling og produksjon av kommunikasjonskonsepter. Hun har tidligere jobbet i byråer som Screenplay, Making Waves og Ernö og har selv gründererfaring fra det digitale byrået Voyage. Nå sist kommer hun fra Dentsu Aegis Network, hvor hun har jobbet både i reklamebyrået Isobar og mediebyrået Vizeum.

“Stir merker stor pågang om dagen, og vil rendyrke rollene. Fram til nå har det vært mulig for meg å sjonglere arbeidet som kreativ leder og produsent med daglig ledelse av selskapet, men nå skal det bli godt å overlate denne rollen til Maria. Det er et ønske om å utvikle våre tjenester, arbeidsmetodikk og forretningsmodell i takt med markedet som gjør at vi nå velger å hente inn en ressurs som vil ha tid til å fokusere på denne biten” sier Axel Lavin. “Samtidig vil jeg gi full gass fremover på å styrke vårt allerede solide kreative miljø.»

Maria er ikke helt ny i animasjonsfaget. Hun har også tidligere jobbet som produsent, blant annet med medgründer i Stir, Øystein Relbo-Knutsen. “For meg er dette en personlig drøm som blir virkelighet. Etter over 20 år i bransjen er Maria den dyktigste jeg har jobbet med, og hun var derfor mitt absolutte førstevalg når vi skulle ha inn en ny daglig leder i Stir.” sier Øystein Relbo-Knutsen.

“Animasjonsfilm er et utrolig spennende fag hvor produksjoner kan skaleres fra enkle uttrykk til svært avanserte filmer, og hvor det kun er fantasien som setter grenser. Jeg er veldig fasinert av faget, og det er derfor utrolig stas å nå få bli en del av gjengen i Stir!” sier Maria selv. “Eksplosiv vekst i levende bilder på alle plattformer, og særlig innen sosiale medier, representerer et stort potensiale i markedet for byråer som Stir. Der hvor man tidligere kunne fokusere på godt håndverk med filmer som skulle vises kun på store skjermer, må vi nå ta hensyn til et endret bruksmønster. Filmene må tilpasses de store skjermene OG den eksplosive utviklingen i filmavspilling på mobil, hvor bruker ofte ikke gidder å snu skjermen til liggende format, har kortere oppmerksomhetsspenn og kanskje ikke engang lyden på. Dette gir et økt behov for flere versjoneringer av produksjoner, samt kortere filmer hvor man fokuserer på hurtig og tydelig budskapsformidling og at utsnittet er tilpasset avspilling på mobil. De fleste annonsører opplever også et krav til å få budskap raskere ut i markedet enn tidligere, og da kan kortere animasjonsfilmer og infographics være et godt alternativ til lange filmproduksjoner som krever mange medvirkende og lang planleggingshorisont.”

Axel oppsummerer: «Stir har en visjon om å lage bevegelig grafikk som får deg til å stoppe opp, og følge med! Vi fokuserer hardt på å matche rett stil og tone til budskapet kommunikasjonen vi lager skal formidle. Håndtverket skal skinne og historiefortellingen skal engasjere. Vi skal være en foretrukket partner på bevegelig grafikk til alle kanaler, og samtidig ha ett toppnivå der vi skal lage banebrytende animasjon.»

Tags

All, GIF, News